dsk Napisano 14 Sierpień 2011 Zgłoszenie Share Napisano 14 Sierpień 2011 Pisząc pracę naukową, szczególnie na konferencje STN'ów lub inne studenckie sympozja należy wcześniej napisać abstrakt = streszczenie pracy naukowej. Jak go napisać? Co umieścić w kolejności? Jakie dane podać? Co jest ważne a co nie? Każda konferencja ma swoje indywidualne wymagania, niemniej ogólny szkielet abstraktu jest zwykle podobny: 1. TYTUŁ PRACY - najlepiej konkretny i krótki. np. "Opis przypadku - cukrzyca z powikłaniami u 56-letniej kobiety" lub "Porównanie dwóch metod operacji żylaków kończyn dolnych". - nie ma konieczności podawania nazwy kliniki/szpitala w którym była praca tworzona, bądź z której/ego jest baza pacjentów - te informacje będą w kolejnym punkcie. 2. DANE - - - Autor / -rzy (Gdy jest kilku autorów, zwykle na pierwszym miejscu podaje się głównego autora, kierownika grupy, a zarazem osobę która będzie przedstawiała pracę na konferencji) - - - Opiekun/-i pracy - - - Kierownik kliniki/oddziału na której powstała praca - - - Pełna nazwa kliniki/oddziału na której powstała praca 3. SŁOWA KLUCZE - słowa kluczowe czyli związane z głównym zagadnieniem pracy. Np. gdy praca jest o cukrzycy jak we wcześniej wymienionym przykładzie : "Cukrzyca typu II; powikłania cukrzycy" - nie musi być ich wiele, ale mają być tak dobrane aby osoba która na nie spojrzy wiedziała co w pracy można ogólnie znaleźć. 4. STRESZCZENIE - składa się zwykle z czterech elementów: wstęp, metody, wyniki, wnioski - poniżej jako przykład posłuży fikcyjna praca o tytule: "Porównanie dwóch metod operacji żylaków kończyn dolnych" I. wstęp - w nim opisujemy główny problem, definicje pojęć, które czerpiemy najczęściej z bibliografii. Do w/w przykładu: wyjaśnienie co to są żylaki kończyn dolnych, jak powstają, jak często występują w Polsce i na świecie, jak się je leczy. II. metody - krótki opis metod jakie zastosowaliśmy podczas tworzenia pracy. Jak przeprowadzaliśmy obserwacje. Tutaj nie wspominamy o wynikach!! Do w/w przykładu: zwięzły opis dwóch metod jakie porównujemy, oraz na podstawie czego to czynimy np. poprzez ankiety satysfakcji pacjentów po tych dwóch zabiegach, zanotowaną szybkość gojenia się ran pooperacyjnych, szybkość powrotu do pełnej sprawności itp. III. wyniki - w tym punkcie przedstawiamy dokładne wyniki, czyli wszystko to co nam wyszło. Zwykle w postaci tekstowej, niemniej niekiedy można wkleić wykres bądź tabelkę. Do w/w przykładu: metoda pierwsza okazała się mniej bolesna i pacjenci byli z niej bardziej zadowoleniu, ale metoda druga dała mniej powikłań i szybszy powrót do pełnej sprawności pacjentów o 2 dni. IV. Wnioski - podsumowanie pracy, w które można wpleść osobiste zdanie autorów. DO w/w przykładu: Metoda druga okazała się lepszą pod względem medycznym. Zadowolenie pacjentów było wyższe po zastosowaniu metody pierwszej. Autorzy proponują w przyszłości polepszenie metody drugiej o wprowadzenie odpowiednich leków przeciwbólowych aby osiągnąć optymalny efekt leczniczy. Ogólnie: - napisanie abstraktu nie jest rzeczą prostą, ale mając dobrą bazę danych, bibliografię i znając dobrze zagadnienie nie powinno sprawić dużo kłopotu - w abstrakcie nie umieszczamy bibliografii/literatury (chyba że jest ku temu wskazanie). Zwykle umieszcza się ją w gotowym pełnym tekście lub prezentacji. - niekiedy badania trwają cały czas, a abstrakt jest tworzony w ich trakcie. Należy pamiętać że późniejsze wyniki prezentowane podczas prezentacji muszą się zgadzać z tymi w abstrakcie. Ewentualnie podczas prezentacji można dodać o nowych wnioskach które nasunęły się już po wysłaniu abstraktu, ale musi być to zaznaczone! Cóż, to wszystko. Powodzenia! A jeśli macie jakieś pytania, sugestie piszcie poniżej. Pozdrawiam! 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Medman Napisano 10 Wrzesień 2011 Zgłoszenie Share Napisano 10 Wrzesień 2011 Heh, szkoda że tego nikt nie napisał parę lat temu jak się goniło po asystentach i wisiało na słuchawce telefonu do starszych kolegów gdy deadline z pierwsza pracą na karku a abstraktu dwa zdania i zero dalszego pomysłu co pisać... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tolek83 Napisano 16 Kwiecień 2015 Zgłoszenie Share Napisano 16 Kwiecień 2015 dziękuję za informację. myślę, szybko ona mi będziepotrzebna Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
maniek1 Napisano 2 Marzec 2016 Zgłoszenie Share Napisano 2 Marzec 2016 wielki wielki plus, bardzo duzo pomocnych informacji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DoktorQuinn Napisano 2 Kwiecień 2016 Zgłoszenie Share Napisano 2 Kwiecień 2016 Dzię-ku-je-my! Miło że z forów studenckich można dowiedzieć się więcej niż tylko "oddam wersalkę" albo "wynajmę pokój". To są rzeczy których często nie mówi się na zajęciach, a potem mega się przydają. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.