Jump to content
Sign in to follow this  
Piotrek

wysoki LDL, statyny i bóle mięśniowe

Recommended Posts

Hej!

Taki oto problem kliniczny:

pacjentka 55lat

LDL 170

HDL 39

TG 220

cholesterol całkowity 230

cukier 90

otyłość wisceralna

ciśnienie tętnicze prawidłowe

stłuszczenie watroby

Stosowała Atorwastatyne i rovastatyne obydwie szybko powodowały bóle mięśniowe i osłabienie.

Jaki inny lek w tym wypadku mozna zastosować?

zalezy mi najbardziej na obniżeniu LDL bo uważa się że jest to najważniejszy czynnik ryzyka miażdzycy wśród wszystkich pozostałych zab. lipidowych.

proszę o pomoc

pozdrawiam :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Całą gospodarkę lipidową ma do chrzanu, TG też ma za wysokie, a HDL za niskie. A jaki ma TC, bo nie podałeś?

Rhabdomioliza po statynach? Czy miała badany poziom CK? A jak wyglądają próby wątrobowe? Czy miała badanie moczu?

Czy pacjentka: ...?

A ) nie dostaje za wysokiej dawki statyn i stąd uszkodzenie mięśni?

B ) nie bierze innych leków, które mogą powodować zaburzenia gospodarki lipidowej (np.HTZ?)

C ) nie bierze innych leków, które zaburzają metabolizm statyn i zwiększają ryzyko rabdomiolizy (cyklosporyna, itrakonazol, ketokonazol, erytromycyna, klarytromycyna,werapamil, amiodaron, inhibitory proteaz HIV, sok grejpfrutowy >1,1 l/d) - może spróbować którąś z tych statyn: Rosuwastatyna,fluwastatyna,i prawastatyna są metabolizowane innymi drogami –nie dają ww. interakcji

Proponuję postępowanie lecznicze:

  • DIETA - często i mało; najlepiej pod kontrolą dietetyka; więcej błonnika, pektyn, węglowodany złożone, białko-15-20% zapotrzebowania energetycznego/d; tłuszcze zwierzęce ograniczyć do minimum, polecić ryby i tłuszcze jedno- i wielonienasycone
  • RUCH - nie jest stara, więc niech się weźmie za siebie (zgodnie z zasadą 3x30x130)
  • zakaz picia alkoholu (bo za wysokie TG, można postraszyć ostrym zapaleniem trzustki)
  • LEKI: może fibraty? (Ciprofibrat, Fenofibrat, Gemfibrozil) - byle nie łączyć Gemfibrozylu ze statynami; chociaż one też mogą powodować miopatie, więc jeśli się je połączy ze statynami, które powodują miopatie... no średnio...więc już sama nie wiem... :( no i musi mieć sprawną wątrobę, więc przydałyby się jakieś parametry, poza samym faktem stłuszczenia ;)

Pozdro,

Paula

Share this post


Link to post
Share on other sites

A może zamiast szukać porad medycznych przez internet lepiej udać się do lekarza? Polecam rozpocząć od lekarza rodzinnego.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jaki inny lek w tym wypadku mozna zastosować?

Żaden.

Jeśli pacjentka jest otyła (nie podałeś wagi i wzrostu) to musi schudnąć.

Pacjenci oczywiście są oporni na tego typu uwagi - doktor wypisuje więc tabletki. Pacjent ma święty spokój (dalej je co chce), a lekarz uspokojone sumienie. Potem tylko przychodzi z nadciśnieniem albo cukrzycą spowodowanymi przez nadmierną wagę ciała i niewłaściwą dietę.

Inna sprawa - przy całej zajebistości statyn trzeba pamiętać o tym, że przy niewłaściwej diecie nawet cudowne leki sobie nie poradzą.

LEKI: może fibraty? (Ciprofibrat, Fenofibrat, Gemfibrozil) - byle nie łączyć Gemfibrozylu ze statynami; chociaż one też mogą powodować miopatie, więc jeśli się je połączy ze statynami, które powodują miopatie... no średnio...więc już sama nie wiem...

Wytyczne ESC/EAC z 2011 roku w przypadku nietolerancji statyn zalecają raczej leki wiążące kwasy żółciowe (kolesewelam) albo inhibitor wchłaniania cholesterolu.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Polkens zajrzyj do 247 numeru Medycyny Praktycznej (z wrzesnia 2011), jest artykuł z tymi wytycznymi. Jakbys miala problem z dostępem do pisemka daj znac ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Każdy kto boryka się z nadwagą powinien coś z tym zrobić dla swojego zdrowia. Na pastigliedimagranti można znaleźć bardzo fajny sposób na chudnięcie. Łącząc go z aktywnością fizyczną można szybko i łatwo zrzucić nadprogramowe kilogramy i cieszyć się zgrabną figurą.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.