Jump to content
Sign in to follow this  
ElizaE

Pytania z USA

Recommended Posts

Wyjechalam z Polski do USA jak bylam mala wiec moj polski jest taki sobie :)

Jestem tutaj lekarzem i mam kilka pytan bo od czasu do czasu dostaje pytania jak wszystko wyglada w Polsce.

Z tego co czytalam to konczy sie szkole srednia, idzie sie na studia medyczne (6 lat?), potem staz (1 rok) i egzamin LEK.  A pozniej rezydentura np w pediatri, chirurgi, etc (2-6 lat).

Jak wyglada staz?  Czy tak jak w USA to znaczy kilka miesiecy kliniki, szpitalu, na oddziale ICU, etc?

Jak wyglada residentura?  Co robicie, ile godzin, etc.

Przepraszam za wszelkie bledy.

Hej,

Twój polski jest całkiem dobry! :)

Zgadza się - studia 6 lat, a potem staż podyplomowy, a następnie specjalizacja w różnych trybach (rezydentura lub pozarezydencko: etat, wolontariat itd.)

Staż trwa 13 tygodni i obejmuje rotacje na różnych oddziałach (interna, chirurgia, pediatria, ginekologia i polożnictwo, medycyna rodzinna, psychiatria, anestezjologia i intensywna terapia, SOR (ICU) + kilka kursow). Na ogół sama wybierasz sobie przed stażem do jakiego szpitala idziesz i wybór ten najczęściej jest odzwierciedleniem tego czy chcesz dużo pracować i się nauczyć czy przejść staż jak najłatwiej (oczywiście to dwa skrajne bieguny tego jak może wyglądać staż. Osoby, które chcą jak najwięcej nauczyć się na stażu szczególnie chwalą sobie mniejsze miejscowości - am I right?;)

O dalszej edukacji na pewno ktoś napisze jeszcze ;)

pozdrawiam!

13 miesięcy :)

A teraz zreformowało się to(od rocznika 2012) tak że stażu już nie ma za to 6 rok studiów ma być skoncentrowany na nauce praktyczne.

Specjalizacje trwają na ogół 5 lat, niektóre 6 niektóre 4 ale o 2 letnich nie słyszałem (ale mogłem wszystkiego jeszcze nie słyszeć)